יום שני, 23 ביוני 2014

שען או נגר?

אני מוצא שלאחרונה אני לא כותב כאן מספיק, אולי בגלל שרון נסע ליפן, אולי בגלל שהניסויים במעבדה גוזלים את אנרגיית הכתיבה שלי, יכול להיות שהמאמר שאני כותב על התנשמות בולע חלק מאנרגיה זו - אבל אני מבלה בסדנה כל יום א' ובקרים לא מעטים של ימי ב' ו ג' וכל כולי שקוע בשעון העץ מס' 4. בשעון מס' 4 כל גלגלי השיניים עשויים עץ בוק, המסגרת/שלד עשויה דובדבן ופיני החיבור ספלי מהגוני. המחגר הוא מחגר עוגן. יש בשעון 14 גלגלי שיניים 3 מהם בעלי 60 שיניים. וזה המון שיוף ליטוש ומירוק. המון עבודה על מסור נימה ומה ששונה הוא רמת הדיוק המתבקשת מעצם בנית מנגנון של שעון. ויש רגעים שאתה שואל את עצמך "זו נגרות או שענות?...", קשה להגיד...
בשעות שאני קורא על בניית שעונים וכמובן מוריד קבצי PDF בכמויות מסחריות, אני לומד שכמות הספרות הכתובה רק סביב שירטוט המחגר  תכנונו ובנייתו - אדירה.  קיימת ספרות עצומה של האגודות ההורולוגיות השונות בארה"ב ובבריטניה, כמות ה"משוגעים לדבר" בארצות אילו -  עצומה ואני מניח שבעוד מקומות בעולם, פשוט לא הספקתי למצות את הקיים והזמין עדיין. ברור לעצמי ששעון מס' 4 הוא רק תמרור בהתפתחות שלי כשען/נגר וכי עלי להשקיע עוד המון מאמצים, לפתח עוד שיטות עבודה וללמוד מאחרים שכבר עברו במסלול לפני. אני לא מכיר עוד אנשים בישראל שבונים שעוני עץ וחבל, כי יש לי המון שאלות שאני מפנה באנגלית לבוני שעונים רחוקים. איני יכול ללכת לסדנה שלהם ולראות במו עיני, למשש ולהריח, אז, בלית ברירה אני ממשיך לבנות ולשייף. אז בפוסט הנוכחי אין סרטונים, קצת קשה לי לתעד לאחרונה אבל..זה יגיע. 
קצת קישורים (אני מדלג על יוטיוב - כל הקישורים הם לחומרי קריאה):
1. האתר של Brian Law 
 Welcome to Brian Law’s wooden clocks
אתר מצוין והיחידי שמספק תכניות PDF חינם. ניתן להדפיס אותן, להדביק על לוח עץ מייפל או בוק, לחתוך במסור נימה ויש לך את כל חלקי השעון. באתר קיימות תכניות של 20 שעונים שונים, כולם מתוכננים ומעוצבים ע"י בריאן ו...הוא עשה עבודה מצויינת בלשון המעטה. בהחלט כדאי לעקוב והעצות הנלוות לכל שעון שוות זהב.

2. ספר קריאה ישן מ 1905, הוא לא עוסק במישרין בשעוני עץ אבל מצאתי אותו מרתק וטרחתי לקרוא (512 עמודים)
The modern clock
תחת מילות החיפוש escapement mechanism מצאתי חומר מעניין:
3.  מנגנוני שעונים  , מאמר על מחגרים של האגודה ההורולוגית הבריטית (87 עמודים) , מתמטיקה של מחגרים
(29 עמודים PDF ),  מאמר מצוין על התפתחות המחגרים והשעונים קראתי ותרגמתי חלקים נכבדים -
The Origin and Evolution of thenchor Clock Escapement


4. כמובן ויקיפדיה אבל החומר לעיל ממש הרבה יותר מפורט. שימו לב בויקיפדיה האנגלית כל ערך מפורט הרבה יותר מהעברית וזאת כי העורכים של ערכי השעון והמחגרים ממש בתחום ורובם חברי האגודות ההורולוגיות השונות.
אז: שעון מטוטלת , Pendulum clock , מטוטלת מתמטית ,
מחגר עוגן 
Anchor escapement  וזה על קצה המזלג הרשת מלאה בחומר וצריך רק לקרוא. טוב, אם בענייני שעונים עסקינן  - שעת השינה מגיעה ומחר יום של פעילות בסדנה...לילה טוב. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התגובות מגיעות לדואר האלקטרוני שלי אוטומטית. אם אתם רוצים להגיב בפרטיות אז אפשר לשלוח לדואר aziz@post.tau.ac.il .
תגובות שנרשמות באתר מופיעות והן זמינות לכל גולש.
ניתן גם להשיג אותי בנייד 0522701654 .
גלישה מהנה..

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.